In de praktijkgerichte in company training projectmanagement staat het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheid in hardcore projectmanagement centraal. De basis van deze training bestaat uit de inhoudelijke activiteiten (processen), kennisgebieden, en tools en technieken die deel uitmaken van best practice projectmanagement. Methodisch sluiten we aan op uw wensen, of dat nu een methodiek betreft als PRINCE 2, of PMBOK van PMI, of dat het een eigen methodiek betreft.
Via een kort vooronderzoek wordt de training projectmanagement op uw organisatie afgestemd en op maat gemaakt. In de training komen de diverse aspecten van projectmanagement in samenhang aan de orde, dus zowel de methodische aanpak, de tools en technieken als de mensgerichte aspecten. De omvang van de training beslaat in totaal drie dagen, waarbij de vorm kan variëren van een tweedaagse gevolgd door een losse dag (1 x 2 dagen + 1 losse dag) of in de vorm van drie keer een losse dag (3 x 1). Tussen de losse dagen ontvangen de deelnemers lees-, reflectie- en toepassingsopdrachten.
In de praktijkgerichte in company training projectmanagement staat het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheid in hardcore projectmanagement centraal. De basis van deze training bestaat uit de inhoudelijke activiteiten (processen), kennisgebieden, en tools en technieken die deel uitmaken van best practice projectmanagement. Methodisch sluiten we aan op uw wensen, of dat nu een methodiek betreft als PRINCE 2, of PMBOK van PMI, of dat het een eigen methodiek betreft.
Via een kort vooronderzoek wordt de training projectmanagement op uw organisatie afgestemd en op maat gemaakt. In de training komen de diverse aspecten van projectmanagement in samenhang aan de orde, dus zowel de methodische aanpak, de tools en technieken als de mensgerichte aspecten. De omvang van de training beslaat in totaal drie dagen, waarbij de vorm kan variëren van een tweedaagse gevolgd door een losse dag (1 x 2 dagen + 1 losse dag) of in de vorm van drie keer een losse dag (3 x 1). Tussen de losse dagen ontvangen de deelnemers lees-, reflectie- en toepassingsopdrachten.
PROGRAMMA EN INHOUD
DAG 1 – Het grotere plaatje | PDCA | rol van de projectmanager | persoonlijk leiderschap
Introductie: basisbegrippen en -kennis | project-levenscyclus | opzet en structuur PMBOK | processen en kennisgebieden | projectomgeving | bedrijfsstandaarden | de opdrachtgever.
Integratie: projectopdracht | projectmanagement plan | leiden en managen | managen van project-kennis | monitoren en beheersen | wijzigingenbeheer | afsluiten van project of fase.
Projectmanager: de projectmanager als dirigent | succescriteria | leiderschapsmodel | invloedssferen | omgaan met macht en politiek | onderhandelen | soft skills.
DAG 2 – Scope | kwaliteit | team | stakeholders
Stakeholders: basiskennis en -begrippen | project stakeholdermanagement | identificeren van stakeholders | plannen, managen en monitoren van stakeholder-interactie.
Scope: plannen van scopemanagement | verzamelen van eisen | definiëren scope | opstellen WBS | valideren scope | beheersen scope | tools en technieken.
Team: teamsamenstelling | fasen van teamontwikkeling | niveaus van ontwikkeling (Lencioni) | teamrollen | samenwerken | workshops, kick-off, project start-up.
Kwaliteit: plannen van kwaliteitsmanagement | managen en beheersen van kwaliteit | tools en technieken.
DAG 3 – Managen van risico’s | tijdschema en kosten | managen van performance
Risico’s: risicomanagement | identificeren risico’s | kwalitatieve en kwantitatieve analyse | plannen, monitoren en beheersen van beheersmaatregelen | biases | tools en technieken.
Tijdschema: op maat maken tijdschema-management | definiëren activiteiten | rangschikken activiteiten | schatten doorlooptijden | ontwikkelen en beheersen tijdschema.
Kosten: plannen van kostenmanagement | schatten van kosten | budgetteren van kosten | kostenbeheersing | tools en technieken.
Performance: performance-management | data, informatie, communicatie | monitoren en beheersen van scope-, tijdschema-, en kosten-baselines | cruciale gesprekken.
De deelnemers ontvangen voorafgaande en gedurende de training inhoudelijk materiaal in de vorm van (digitale) uitdelers.
Mijn naam is Karel van Wijngaarden. Het is mijn ambitie om projectleiders en projectmanagers beter te maken. Om iedere projectleider een stap voorwaarts te laten zetten in zijn of haar ontwikkeling. En daarmee zijn of haar impact op het projectresultaat te vergroten. Ieder op zijn of haar niveau. De weg die ik daarbij volg is aan te sluiten bij de persoon van de projectleider en te werken met de kwaliteiten en eigenheid die voorhanden zijn. Realistisch en praktisch. Om zo zelfvertrouwen te ontwikkelen en vaardigheden uit te breiden. Het is mijn ervaring dat er dan veel mogelijk is.
Ik heb een bedrijfseconomisch, organisatiekundig en sociaal-psychologisch profiel. Ik sta bekend als vriendelijk, energiek, helder, betrokken en soms wat hoekig. Ik ben zelf ook nooit uitgeleerd.
karel@cltr.nlIk ben Gert Wesselink, trainingsprofessional met een achtergrond als gedragspsycholoog. Ik heb een brede ervaring in training, coaching en begeleiding van veranderingsprocessen. Verder ben ik ondernemer en producent van online trainingen. Als ondernemer in de ICT heb ik hands-on ervaring met lijnmanagement en leidinggeven aan projecten. Ik ben ondernemend, gedreven en besluitvaardig. Ik heb de ervaring dat mensen in organisaties wel degelijk hun gedrag kunnen veranderen. Inhoudelijke kennis en kunde is meestal niet de bottleneck. Die is of al in huis of kan snel worden opgeschakeld. Gedrag is vaak wat taaier en minder vanzelfsprekend om te veranderen. Ik zie het als mijn specifieke bijdrage om groepen en individuele medewerkers te coachen bij het aanleren en vertrouwd laten raken met ‘nieuw’ gedrag.
Soft skills voor projectleiders zijn een must. In onze visie zijn de harde, project-technische en zachte, menselijke aspecten van het leiden van projecten onlosmakelijk met elkaar verbonden. In gangbare projectmanagement-methodieken zoals PMI, PRINCE2 of IPMA vormen de project-technische begrippen een consistent en methodisch kader. Opmerkelijk is dat in al deze methodieken de zachte, gedragsmatige aspecten van het managen van projecten zoals leiderschap, samenwerken, teamontwikkeling en het verkrijgen van draagvlak buiten scope worden geplaatst of als vanzelfsprekend bij de betrokkenen aanwezig worden verondersteld. Onze soft skills trainingen voor projectleiders zijn bedoeld om deze lacune in ’the body of knowledge’ van projectleiders op te vullen.
Wanneer wij een in company training verzorgen is de route doorgaans als volgt: