De training soft skills voor projectleiders richt zich op het ontwikkelen van de zachte, gedragsmatige competenties die vereist zijn om leiderschap te vertonen in de rol van projectmanager of -leider. De training is opgezet vanuit de overtuiging dat het in de eerste plaats de leiderschapsvaardigheden van de projectmanager zijn die in de praktijk doorslaggevend zijn voor het realiseren van projectsucces. De training heeft een persoonlijk karakter en biedt veel gelegenheid tot oefenen.
De training soft skills voor projectleiders beslaat vier dagen die gelijkelijk verdeeld zijn (2 x 2 dagen) over twee modules. De training vindt op locatie plaats met een groep van maximaal 8 deelnemers en heeft in zijn geheel een doorlooptijd van ca. 2 – 3 weken. Tussen de twee modules krijgen de deelnemers ter verdieping van het geleerde lees-, reflectie- en toepassingsopdrachten.
De training soft skills voor projectleiders richt zich op het ontwikkelen van de zachte, gedragsmatige competenties die vereist zijn om leiderschap te vertonen in de rol van projectmanager of -leider. De training is opgezet vanuit de overtuiging dat het in de eerste plaats de leiderschapsvaardigheden van de projectmanager zijn die in de praktijk doorslaggevend zijn voor het realiseren van projectsucces. De training heeft een persoonlijk karakter en biedt veel gelegenheid tot oefenen.
De training soft skills voor projectleiders beslaat vier dagen die gelijkelijk verdeeld zijn (2 x 2 dagen) over twee modules. De training vindt op locatie plaats met een groep van maximaal 8 deelnemers en heeft in zijn geheel een doorlooptijd van ca. 2 – 3 weken. Tussen de twee modules krijgen de deelnemers ter verdieping van het geleerde lees-, reflectie- en toepassingsopdrachten.
Programma en inhoud
MODULE I
Dag 1 – Leiderschap
1) Leiderschap: rollen van de projectleider | de opdrachtgever | omgaan met stakeholders | het projectteam | leiderschap en leiderschapsontwikkeling | persoonlijk leiderschap | thema’s en competenties | interactiemodel | het ontwikkelen van een eigen stijl | lezen van de wedstrijd | omgaan met emoties | plannen van de uitvoering | persoonlijke effectiviteit | persoonlijke reflectie.
Dag 2 – Macht en invloed
2) Beïnvloeden met impact: projectleider: speelbal of regisseur | het spel rond opdrachtaanvaarding | de noodzaak om invloed te verwerven en te gebruiken | de essentie van beïnvloeden | macht en invloed | momenten van beïnvloeding | krachtenveld analyse | machtsbronnen | machts-blokkadeprofiel | persoonlijke reflectie.
3) Onderhandelen: onderhandelen als omgangsvorm | principieel onderhandelen (Harvard-methode) | de vier principes | de menselijke dimensie van het probleem | dual processing | focus op belangen | samen zoeken en creatief worden | oplossingen in wederzijds belang | omgaan met dilemma’s | macht en tegenmacht | conflicthantering | persoonlijke reflectie.
MODULE II
Dag 3 – Teams en samenwerking
4) Teams: de projectleider als leider van het team | teamsamenstelling | teamontwikkeling in een snelkookpan | teamrollen | omgaan met een wisselende bezetting | het leiden van meetings en workshops | kick-off en project start-up (PSU) | pre-mortem risicosessie | virtuele werken: kansen en uitdagingen | persoonlijke reflectie
5) Samenwerken: simulatie | sturen op samenwerking | samenwerkingsgedrag | condities voor samenwerking | spel-theoretische inzichten | leiderschapsgedrag | persoonlijke reflectie.
Dag 4 – Goede gesprekken
6) Leidinggeven: de projectleider als coach | doelen van coachen | mensbeeld en mindset | de essentie van coachend leidinggeven | werken vanuit sterke punten | bewustzijn en verantwoordelijkheid | interactiemodel | the inner game | de kunst van het vragen stellen | power-questions | GROW-gespreksmodel | interventies| persoonlijke reflectie.
7) Crucial conversations: kenmerken van een crucial conversation | omgaan met eigen emoties en die van de ander | start met hart | werken aan veiligheid | mentale focus | mentaal akido-en | persoonlijke reflectie.
Aanmelding en intake: na aanmelding vindt een kosteloze intake plaats bedoeld om jouw leervragen te inventariseren en verwachtingen af te stemmen. Op basis van dit gesprek beslis jij over definitieve deelname aan de training.
Investering: € 2.495,— inclusief uitdelers, oefenmateriaal, etc. en inclusief koffie, thee, water + lunches, excl. BTW.
Mijn naam is Karel van Wijngaarden. Samen met Eva ben ik oprichter van CLTR. In de rol van trainer en consultant werk ik voor klanten in het publieke en private domein. De combinatie van mijn bedrijfseconomische en organisatiekundige achtergrond en mijn ervaring als begeleider van de menselijke dynamiek in teamprocessen geeft mij een eigen, unieke kijk op zaken.
Ik ben gefascineerd door projecten. Projecten hebben vele kenmerken die ik prettig vind. Ze zijn gericht op een resultaat, kennen risico’s en kansen, hebben een begin en een eind, en een eigen dynamiek en identiteit. Projecten doen een appèl op het beste wat mensen in huis hebben. Projecten managen is een vak. En in dit vak is leiderschap de sleutel tot projectsucces. Ik vind het een voorrecht om dienstbaar te zijn in de project-context en projectleiders op te leiden en projecten in diverse stadia van wording te begeleiden. Ik sta bekend als energiek, helder, betrokken en soms wat hoekig. Ik ben nooit uitgeleerd.
karel@cltr.nlIk ben Eva van Wijngaarden en samen met partner Karel de oprichter van CLTR. Mijn belangrijkste rollen zijn die van trainer op het gebied van projectmanagement, risicomanagement en consultant bij samenwerkingsvraagstukken. In deze rollen maak ik volop gebruik van mijn kennis vanuit de gedragswetenschappen en mijn scholing als filosoof.
De vraag waar ik anderen keer op keer mee help is ‘Hoe zorg je dat je impact hebt en je jouw invloed optimaal weet te aan te wenden’. Mensen kennen mij als resultaatgericht, praktisch, en met de nodige diepgang en humor.
eva@cltr.nl