De training projectleiderschap is bestemd voor iedereen die kennis, inzicht en zelfvertrouwen wil opdoen in het leiden van een project. Het programma is geschikt voor diverse ervaringsniveaus.
De training projectleiderschap beslaat vier dagen die gelijkelijk verdeeld zijn (2 x 2 dagen) over twee modules. De training vindt op locatie plaats met een groep van maximaal 10 deelnemers en heeft in zijn geheel een doorlooptijd van ca. 1 maand. Tussen de twee modules krijgen de deelnemers ter verdieping van het geleerde lees-, reflectie- en toepassingsopdrachten.
De training projectleiderschap is bestemd voor iedereen die kennis, inzicht en zelfvertrouwen wil opdoen in het leiden van een project. Het programma is geschikt voor diverse ervaringsniveaus.
De training projectleiderschap beslaat vier dagen die gelijkelijk verdeeld zijn (2 x 2 dagen) over twee modules. De training vindt op locatie plaats met een groep van maximaal 10 deelnemers en heeft in zijn geheel een doorlooptijd van ca. 1 maand. Tussen de twee modules krijgen de deelnemers ter verdieping van het geleerde lees-, reflectie- en toepassingsopdrachten.
Programma en inhoud
MODULE I
Dag 1 – Het grotere plaatje
1) Introductie: basisbegrippen en -kennis | project-levenscyclus | opzet en structuur PMBOK | processen en kennisgebieden | projectomgeving | bedrijfsstandaarden | rol van de opdrachtgever.
2) Integratiemanagement: projectopdracht | projectmanagement plan | leiden en managen | managen van project-kennis | monitoren en beheersen | wijzigingenbeheer | afsluiten van een project of fase.
3) Stakeholders: basiskennis en -begrippen | project stakeholdermanagement | identificeren van stakeholders | plannen, managen en monitoren van stakeholder-interactie | tools en technieken.
Dag 2 – De rol van de projectmanager
4) Scope management: plannen van scopemanagement | verzamelen van eisen | definiëren scope | opstellen WBS | valideren scope | beheersen scope | tools en technieken.
5) Kwaliteit: plannen van kwaliteitsmanagement | managen en beheersen van kwaliteit | tools en technieken.
6) Projectmanager: de projectmanager als dirigent | succescriteria | leiderschapsmodel | invloedssferen | omgaan met macht en invloed | onderhandelen | persoonlijk leiderschap | coaching for performance | persoonlijkheid | soft skills | ontwikkelen van eigen stijl.
MODULE II
Dag 3 – Tijd, kosten en team
7) Tijdschema management: plannen tijdschema management | definiëren activiteiten | rangschikken activiteiten | schatten doorlooptijden | ontwikkelen tijdschema | beheersen tijdschema | tools en technieken.
8) Teamontwikkeling: teamsamenstelling | fasen van teamontwikkeling | niveaus van ontwikkeling (Lencioni) | teamrollen | samenwerken | workshops, kick-off, project start-up | tools en technieken.
9) Kostenmanagement: plannen van kostenmanagement | schatten van kosten | budgetteren van kosten | beheersen van kosten | tools en technieken.
Dag 4 – Risicomanagement en managen van performance
10) Risicomanagement: plannen risicomanagement | identificeren risico’s | kwalitatieve analyse |kwantitatieve analyse | plannen, beheersen en monitoren beheersmaatregelen | biases | pre-mortem workshop | tools en technieken.
11) Managen van de performance: performance-management | scope-, tijdschema-, en kosten-baselines |monitoren en beheersen.
12) Afsluiten: evalueren, oogsten en commitment tot blijven leren.
Aanmelding en intake: na aanmelding vindt een kosteloze intake van ca. 30 minuten plaats waarvan de input bedoeld is om uw leerdoelen te inventariseren en verwachtingen af te stemmen.
Investering: € 2.195,— inclusief uitdelers en oefenmateriaal, excl. BTW.
Mijn naam is Karel van Wijngaarden. Samen met Eva ben ik oprichter van CLTR. In de rol van trainer en consultant werk ik voor klanten in het publieke en private domein. De combinatie van mijn bedrijfseconomische en organisatiekundige achtergrond en mijn ervaring als begeleider van de menselijke dynamiek in teamprocessen geeft mij een eigen, unieke kijk op zaken.
Ik ben gefascineerd door projecten. Projecten hebben vele kenmerken die ik prettig vind. Ze zijn gericht op een resultaat, kennen risico’s en kansen, hebben een begin en een eind, en een eigen dynamiek en identiteit. Projecten doen een appèl op het beste wat mensen in huis hebben. Projecten managen is een vak. En in dit vak is leiderschap de sleutel tot projectsucces. Ik vind het een voorrecht om dienstbaar te zijn in de project-context en projectleiders op te leiden en projecten in diverse stadia van wording te begeleiden. Ik sta bekend als energiek, helder, betrokken en soms wat hoekig. Ik ben nooit uitgeleerd.
karel@cltr.nlIk ben Eva van Wijngaarden en samen met partner Karel de oprichter van CLTR. Mijn belangrijkste rollen zijn die van trainer op het gebied van projectmanagement, risicomanagement en consultant bij samenwerkingsvraagstukken. In deze rollen maak ik volop gebruik van mijn kennis vanuit de gedragswetenschappen en mijn scholing als filosoof.
De vraag waar ik anderen keer op keer mee help is ‘Hoe zorg je dat je impact hebt en je jouw invloed optimaal weet te aan te wenden’. Mensen kennen mij als resultaatgericht, praktisch, en met de nodige diepgang en humor.
eva@cltr.nlIk ben Gert Wesselink, trainingsprofessional met een achtergrond als gedragspsycholoog. Ik heb een brede ervaring in training, coaching en begeleiding van veranderingsprocessen. Verder ben ik ondernemer en producent van online trainingen. Als ondernemer in de ICT heb ik hands-on ervaring met lijnmanagement en leidinggeven aan projecten. Ik ben ondernemend, gedreven en besluitvaardig. Ik heb de ervaring dat mensen in organisaties wel degelijk hun gedrag kunnen veranderen. Inhoudelijke kennis en kunde is meestal niet de bottleneck. Die is of al in huis of kan snel worden opgeschakeld. Gedrag is vaak wat taaier en minder vanzelfsprekend om te veranderen. Ik zie het als mijn specifieke bijdrage om groepen en individuele medewerkers te coachen bij het aanleren en vertrouwd laten raken met ‘nieuw’ gedrag.
Ik ben Katinka van Beek. Als consultant en trainer met een sociaal-wetenschappelijke achtergrond kijk ik altijd voorbij het individu. Je werkt namelijk altijd in een omgeving, in dit geval een project met teamleden, een opdrachtgever en andere stakeholders. In deze omgeving heb je als projectleider zo je eigen werkstijl ontwikkeld. Soms tot op het punt dat je voelt dat het nu tijd is om het anders te gaan doen. Als dat moment is aangebroken kijk en denk ik mee om te zien wat jij – in interactie met anderen – aan kan pakken om deze weg naar effectief gedrag succesvol in te slaan. In dit proces maak ik gebruik van mijn open mind, mijn creativiteit en mijn coachende vaardigheden. Ik voel mij als een vis in het water op thema’s als teamontwikkeling, samenwerking en beïnvloeden.